Hoe weet je nou of je verlatingsangst of bindingsangst hebt?

Sinds ik voor Online Journal schrijf vragen mensen me vaak: “maar hoe weet je nou of je verlatingsangst of bindingsangst hebt en hoe kom je ervanaf?”

Ik zou daar een heel artikel over kunnen volschrijven (oh wacht, dat heb ik al gedaan, meerdere zelfs), maar het is eigenlijk heel simpel:

  • Jouw mate van verlatingsangst staat gelijk aan de mate waarin jij bereid bent om genoegen te nemen met een relatie waarin je – als je heel eerlijk bent naar jezelf – eigenlijk niet gelukkig bent, omdat je voelt dat de ander niet (voldoende) van je houdt en te weinig respect voor je toont, uit angst er niets beters voor in de plaats te krijgen en je veilige leven overhoop te gooien. Deze angst komt veelvuldig voor bij mensen met een angstige hechtingsstijl.
  • Jouw mate van bindingsangst staat gelijk aan de mate waarin jij bereid bent om een relatie op het spel te zetten waarin je – als je heel eerlijk bent naar jezelf – eigenlijk heel gelukkig bent, omdat je veel van de ander houdt, uit angst om vast te zitten aan ‘de verkeerde’ en je vrijheid en autonomie kwijt te raken. Deze angst komt veelvuldig voor bij mensen met een vermijdende hechtingsstijl.

Hoe raak je deze angsten kwijt? Net zoals alle andere angsten: door ze aan te gaan.

  • Stap uit die onbevredigende relatie, waarin geen wederzijdsheid is. Ofwel omdat jij niet genoeg voelt, ofwel omdat je geliefde niet genoeg voor jou voelt. Neem niet genoegen met minder. Leer jezelf écht goed kennen, wordt emotioneel zelfstandig en heb vertrouwen in jezelf. Leer op een volwassen manier te communiceren over wat jij wilt en niet wilt en over wat jij belangrijk vindt in een relatie. Leer empathisch luisteren.
  • Committeer je voor 100% aan je relatie, als de liefde goed zit. Leer de ander écht goed kennen, zie wat jullie voor elkaar kunnen betekenen en hoe jullie samen kunnen groeien. Denk win-win, maak de relatie synergetisch. Samen kom je zoveel verder dan alleen. Besef dat het verlangen naar groener – of gewoon nieuwer – gras er altijd zal zijn. Leer daarmee dealen.

Asjeblieft! 🙂 En wees nu eens heel eerlijk naar jezelf.. hoe zit het bij jou?

P.S.1. Verlatingsangst en bindingsangst zijn niet gelijk aan een angstige of vermijdende hechtingsstijl. Ik noem die twee vaak door elkaar, maar je kunt ook verlatings- of bindingsangst voelen zonder een verstoorde hechting te hebben. Andersom komen beide angsten wel altijd bij een verstoorde hechting voor.

P.S.2. Die foto bij het artikel slaat inderdaad nergens op.

 

 

Waardeer dit artikel